Poszukiwanie nowych rozwiązań, metod i narzędzi do pracy nauczyciela, zaprowadziło mnie na Maltę. Wzięłam udział w szkoleniu, zorganizowanym przez ETI, które odbywało się na Malcie, w dniach 30.09.2019 – 11.10.2019r.

Malta to piękny kraj, zróżnicowany kulturowo i architektonicznie, mały, ale bardzo urokliwy. Stolica Malty Valetta, jest najmniejszą stolicą na pewno w Europie, jeśli nie na świecie i liczy ok.8000 mieszkańców. Koniec września i początek października, jest idealnym czasem, na podziwianie miasta, poza największymi upałami, poza sezonem. Temperatura powietrz waha się pomiędzy 28 -29 stopni do 32- 34, idealnie dla kogoś, kto kocha słońce. Dodatkowym atutem jest Morze Śródziemne, czyste, przejrzyste, idealne do kąpieli i sportów wodnych, gdzie temperatura wody to 25 -26 stopni.

         Wśród niewątpliwych atrakcji, jakimi są piękne, malutkie miasteczka, do których można dostać się miejskim autobusem, Błękitna Laguna, stary pot rybacki, przystań jachtowa, opływanie licznych wysp i wysepek statkiem, promem, katamaranem, jachtem lub łodzią i łódką, przepiękne zabytkowe kościoły i katedry, fortece i mury oblężnicze, Malta jest też doskonałą bazą wypadową. Łodzią w ciągu 40 minut można znaleźć się na Sycylii, albo za kilkanaście euro polecieć do Barcelony.

         W takim miejscu udało mi się , bo to niewątpliwie szczęście szkolić się w ramach Erasmusa, na zajęciach z Methodology Revisited, Revitalized and Re-energised Spice Up Your Teaching, czyli najogólniej mówiąc, przyglądając się swoim narzędziom pracy, zrewidowaniu ich, oraz nabyciu nowych środków, metod i narzędzi do pracy z uczniami, indywidualnie i grupowo, z wykorzystaniem dostępnej wiedzy i nowoczesnych technologii, stron internetowych, aplikacji itp.

Zajęcia prowadzone były przez dwa tygodnie, w godzinach od 9.00 – 14.30 w budynku ETI, w malowniczym miasteczku St. Julian. Podzielone na bloki tematyczne, z wykorzystaniem komputera i multimediów, oraz innych narzędzi pracy: kart pracy, tekstów literatury, słów, zagadek, kalamburów, muzyki, piosenek, filmów, reklamy, a nawet kolorowych klocków. A to wszystko po to, by zaktywizować uczestników i nabyć nowych umiejętności. Grupa liczyła do 10 osób, była zróżnicowana wiekowo i narodowo, trenerka Valerie, urodzona i mieszkająca na Malcie, a wykładowy język – angielski.

          Poza nabywaniem nowych umiejętności, w zakresie różnorodnych form pracy i aktywizacji uczniów, np: drama, zabawa słowem, układanie historii do słuchanej muzyki, ukazanie potencjału muzyki i piosenek w kształceniu, gier i zabaw na różnym poziomie nauczania, nowych metod  motywowania uczniów do pracy, mieliśmy możliwość integracji, obserwacji i dzielenia się swoją wiedzą, umiejętnościami z uczestnikami kursu.

         Zajęcia na Malcie, prowadzone przez ETI, w ramach Erasmusa – to z pewnością, doskonała metoda współpracy pomiędzy nauczycielami różnych narodowości, zaznaczaniem wspólnych cech edukacji całej Europy, poznawaniem problemów związanych z oświatą ,wychowaniem, młodzieżą i dziećmi, obywatelów Europy. Dostarcza nowej wiedzy, otwarcia się na świat, umożliwia poznanie różnych kultur, ułatwia integrację wielonarodowościową, rozwija kontakty, uczy innego spojrzenia na pracę nauczyciela, pomaga w doskonaleniu języka angielskiego, pomaga podziwiać nowe miejsca, ich kulturę, zabytki i zwyczaje. Uważam, że  jest to jedna z najlepszych metod do pozyskiwania różnorodnej wiedzy i umiejętności oraz wszechstronnego rozwoju.

Ewa Filip